Niemal każdy biznes wymaga obecności w sieci internetowej. Konsumenci przyzwyczajeni są do szukania opinii o produktach, rekomendacji usług, czy też po prostu kontaktu z firmą, specjalistą lub możliwości zakupu towarów w sieci.
Strategia w marketingu online
Prowadzenie skutecznego marketingu internetowego wymaga przemyślanej strategii, tak samo, jak w przypadku biznesu tradycyjnego. Trzeba znać swoją grupę docelową, mieć pomysł na komunikację swoich przewag, wyróżnienie się ze swoją ofertą. Warto także wiedzieć, gdzie i w jaki sposób potencjalni klienci korzystają z internetu. Dlatego planując dotarcie do swoich odbiorców warto zrobić przegląd poszczególnych kanałów marketingu internetowego.
Marketing internetowy, inaczej sieciowy, to szereg taktyk i narzędzi, które pozwalają zarówno informować o swojej ofercie, dać się znaleźć, gdy jesteśmy potrzebni, jak i prowadzić bezpośrednią sprzedaż. Do zbudowania efektywnych mechanizmów marketingu i sprzedaży online można wykorzystać między innymi własne kanały, jak na przykład newsletter, jak i zewnętrzne platformy w postaci wyszukiwarek (z Google na czele), mediów społecznościowych, forów, marketplace’ów i silników rekomendacji, a także szeregu sieci reklamowych i afiliacyjnych.
Marketing w wyszukiwarkach – SEM
Analiza wyników sprzedażowych w sklepach internetowych wskazuje wyraźnie, że wyszukiwarki mogą odpowiadać za zdecydowaną większość transakcji. Użytkownicy szukając inspiracji czy rekomendacji w równym stopniu mogą korzystać z Google, jak i mediów społecznościowych (zwłaszcza grup, które przejęły funkcję wcześniej realizowaną przez fora tematyczne). Będąc w Google prędzej czy później wpisują markę lub nazwę produktu albo chociaż ogólne hasło definiujące dany produkt – np. meble ogrodowe, etui do iPhone 11, bluza z kapturem, kurtka przeciwdeszczowa itp. Podobnie jest z wyszukiwaniem usług – ubezpieczenia katowice, ranking kredytów hipotecznych, czy szkolenia bhp to popularne hasła w Google, dzięki którym użytkownicy sprawnie docierają do wybranych usługodawców.
SEO – obecność w wynikach
Co zrobić, aby dać się znaleźć? Drogi są dwie. Pierwsza to tzw. SEO, czyli proces optymalizacji i pozycjonowania. Sprowadza się do szeregu procesów w zakresie kodowania, zarządzania strukturą strony, tworzenia treści – to tzw. on-page SEO. Ponadto duże znaczenie mają procesy off-page SEO, które sprowadzają się do pozyskiwania linków. Odnośniki z innych stron, kierujące do pozycjonowanej witryny budują jej autorytet i Google jest skłonne wyświetlać ją w wyżej w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron internetowych w Google, jeśli prowadzone jest zgodnie ze sztuką, może stanowić bardzo rentowny i skalowalny kanał dotarcia do klientów. W wielu przypadkach może zarówno otwierać tzw. customer journey, jak i domykać procesy sprzedażowe, a w dłuższej perspektywie także pozwala zwiększać LTV, czyli wartość danego klienta w czasie.
Google Ads
Oczywiście obecność w tzw. bezpłatnych wynikach wyszukiwania nie jest do końca bezpłatna, ponieważ wymaga podjęcia szeregu działań we współpracy ze specjalistami. Faktem jest jednak, że nie płacimy nic samej platformie Google oraz nie płacimy za ruch – przejścia użytkowników z wyszukiwarki na stronę są darmowe. Przeciwieństwem w tym zakresie są reklamy Google Ads kupowane od samego dostawcy przeglądarki. Reklamy Google Ads są rozliczane w modelu PPC, czyli pay per click. Platformą warto się zainteresować, ponieważ daje możliwość reklamowania się także w sieci reklamowej Google obejmującej szereg portali partnerskich (reklama banerowa), a także opcje reklamy wideo na platformie YouTube.
Media społecznościowe
Media społecznościowe bez wątpienia stanowią główną przestrzeń aktywności Internautów. Spędzamy godziny korzystając z takich serwisów jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, czy komunikatorów – jak odseparowany parę lat temu od platformy z Palo Alto popularny Messenger.
Oprócz możliwości komunikowania się jako normalny użytkownik, większość z tych platform daje możliwość także utworzenia profili firmowych – idealnie nadających się do komunikacji z potencjalnymi oraz dotychczasowymi klientami i fanami marki.
Obecność w social media to nie tylko szansa na wzięcie udziału w dyskusji, udzielanie porad i sugerowanie rozwiązań klientom, czy też bronienie swoich racji w przypadku nieuzasadnionych zarzutów lub nieuczciwych działań konkurencji. To także dostęp do rozbudowanych systemów reklamowych, jak na przykład Facebook Ads dającego dostęp do użytkowników usług Facebook, Instagram, Messenger z jednego miejsca.
Kanały vs. strategia
Należy pamiętać, że kanały dotarcia będą skuteczne tylko wtedy, gdy będą dobrze wpasowane w realizowanie celów strategicznych. W każdym formacie można doprowadzić do tzw. przepalania budżetu, czyli ponoszenia kosztów wyższych od zarobków realizowanych w ich wyniku.